NULL Skriv ut sidan - Kunde man anta vilket efternamn som helst?

Anbytarforum

Titel: Kunde man anta vilket efternamn som helst?
Skrivet av: Anna-Carin Betzén skrivet 2008-08-18, 13:35
Och för jämviktens skull, här kommer en motbevisad historia om adlig börd...
 
Jag forskade lite för en svenskättling i USA. Hennes anmor hade varit gift med en man med adligt namn, Peter Alfred Tranberg Klingspor, innan hon emigrerade till USA. I släktpapperen fanns en anteckning om att hans far hetat Oscar Klingspor och bott på godset Tvedala, och att hans farfar hade varit överste. Modern skulle vara en prästdotter vid namn Tranberg, som fått ett uä barn med denne Oscar.  
 
Men Oscar Klingspor fanns inte i Elgenstiernas Ättartavlor... När jag lyckades hitta Peter Alfred i kyrkböckerna visade det sig att hans föräldrar var gifta och pappan (en f.d. dräng som tagit värvning som artillerist) hette Tranberg. Sonen hade alltså lagt till det adliga namnet senare i livet. Och så småningom fick jag CD med de scannade familjepapperen, som ingen av ättlingarna längre kunde läsa eftersom de var på svenska. I ett ca 100 år gammalt brev berättade hans svägerska om hur hon hört av en bekant om hur mannen tagit namnet - han hade tyckt att hans eget namn var trist, och när han beklagade sig över det så hade en stins med adligt påbrå skojat om att då kan du ju ta mitt namn istället. Han hade tagit honom på orden, och betalat honom 10 kr för ett intyg, med mannens adliga sigill, där det stod att han gav honom rätt att kalla sig Klingspor.
 
Den förklaringen känns trovärdig eftersom den matchar kända fakta, och brevskrivaren kände den person som bevittnade samtalet. Det vore intressant att hitta den där stationsinspektören Klingspor så att jag ser att han verkligen finns och att de har befunnit sig i samma trakter samtidigt... det här måste ha hänt på slutet av 1860-talet, så det är före de sökbara folkräkningarna.