NULL Skriv ut sidan - Förlust av släktnamn

Anbytarforum

Titel: Förlust av släktnamn
Skrivet av: Kjell Croné skrivet 2002-05-31, 12:26
Tack till alla som svarat! Detta är intressant och spännande.  
På min farmors sida finns hela 3 grenar som leder till släkten Wahlenberg i Värmland, som härstammar från bardskären Valentin i Karlstad.(som enligt vissa källor invandrande från Tyskland på 1500-talet) Dessa Wahlenbergare var tullnärer, länsmän och liknande. Kanske just detta kan vara en bidragande orsak till att släktnamnet föll bort. Jag gissar att dessa personer inte låg högt upp på popularitetslistan och att man inte ville skylta med detta namn.
 
En lustighet i detta sammanhang är att en viss Hans Gudmundsson, som finns i en annan gren av farmors anor, år 1757 står anklagad för smuggling vid rätten i Karlstad. Det står att tullbetjänterna Nils Wahlenberg och Jacob Nyblin hade beslagtagit varorna som förts över Stora Le, bl.a. 6 helankare franskt brännvin, 2 dito vin och en kista norsk tobak, innehållande 451 rullar tobak.
Undrar om farmors föräldrar kände till detta ...
(Stora Le är en sjö, på gränsen mellan Sverige och Norge)
 
Jag har inte hittat något fall där namnet Wahlenberg återupptagits och är idag mycket ovanligt. Endast en person med detta namn finns i Sveriges Dödbok. Och i nätupplagan av telefonkatalogen får jag bara 5 träffar, varav 3 ser ut att vara unika. Litet märkligt, eftersom de flesta Wahlenbergare fick många barn.
 
Kjell