NULL Skriv ut sidan - Patronymikon (fadersnamn)

Anbytarforum

Titel: Patronymikon (fadersnamn)
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-04-10, 14:03
Ja, jag har förvånat mig över att min farfars far och mor fick lov att ta namnet Palmqvist, vilket ju många andra har gjort också då och senare, min undran har varit för att det är ett adligt namn på vad jag förstår en ännu levande friherrlig ätt, introducerat på Riddarhuset.  
Vad betydde så ett begränsat skydd för adliga och vissa andra namn? I min familjs tillfälle hade de en partonymikon + namnet Berg (De bodde på ett lotshemman som hette Kullen så det kanske kom därifrån?). Men dåvarande lotsverket krävde av sin ansällda lotsar att de skulle skifta till fast namn. Varför de valde Palmqvist vet jag inte. (palmer har ju inga kvistar, men därimot blad. Dock det står det ju i Nya Testamentet om i varje fall Palmsöndagens intåg i Jerusalem att de strödde Palmkvistar framför Jesus kommer jag ihåg från skolan.
Hur kunde man få rätt till  att ta ett existerande adligt namn alltså?
M.v.h. Steve Palmquist  
 
P.S. Jo jag har ändrat V´et till ett U, det gick alltså inte när jag arbetade i England, Spanien, Portugal och Frankrike att stava ett namn QVI man kunde helt enkelt inte uttala det. Om nu någon undrar över diskrepansen)