NULL Skriv ut sidan - Förkortade varianter av patronymika

Anbytarforum

Titel: Förkortade varianter av patronymika
Skrivet av: Johan Lindberg skrivet 2011-11-27, 21:39
Hej Eivor!
 
Ja, att man skall återgiva det namn som de själva använde är en regel som jag själv brukar söka följa, men jag förmodar att det ändå finns en formalia i sådana här fall. Jag har exempelvis en ana, min farfars morfars mor, som hette Kerstin Bengtsdotter. Så har jag återgivit hennes namn, men tittar man i husförhörslängderna står hon skriven som Kjerstin i de flesta böcker. När hon föds, däremot, står det Kirstin och i längderna vari man skrev under Kerstins uppväxttid står det rentav Cherstin på ett ställe. Kerstin/Kjerstin/Kirstin/Cherstin var född i Småland 1813.
 
Skall man då följa principen om det namn som användes mest och en persons namn fler gånger återgives som Cherstin än Kerstin, som ju är standardformen, så får man ju problem om man skall följa principen om användandet av standardformen...  
 
Till Lotta:
 
Det stämmer; Ola är en annan variant och bekräftar att man kan återfinna många olika varianter på samma namn. Mitt exempel rörde emellertid sådana fall där man vet att fadern verkligen heter Olof och inte Ola. Heter fadern Ola kanske denne skrivs som Olof på vissa platser, men särskilt i Skåne är Ola en dominerande form. En bekants ana hette Olsdotter som ogift och hennes far angives som både Olof och Ola och denne var torpare i nordöstra Skåne.
 
Vänligen
Johan Lindberg