NULL Skriv ut sidan - Byte av patronymikon i vuxen ålder

Anbytarforum

Titel: Byte av patronymikon i vuxen ålder
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-05-04, 16:59
Hej!
 
Jag upptäckte ett liknande fall i Malmö runt 1813 nyligen, när jag hjälpte en forskare att tyda en . Det handlade om en Olaus Jacobsson (född 1793), son till en Jacob Larsson och Petronella Grönbeck i Malmö. Av någon anledning väljer Olaus att ta sitt riktiga patronymikon (Jacobsson), och förkorta det till ett mellannamn, Jacob. Av någon ännu märkligare anledning tar han dessutom ett helt nytt (ursprungligt) patronymikon, Pettersson (det står antecknat att han Står äfven skrifv. för Pettersson i Herrevadskloster). Min gissning är att han har tagit namnet Pettersson från en mästare inom sitt yrke, när han arbetade hos honom som gesäll (han lärde till timmerman, som fadern).  
 
Jag har på två ställen i min egen släkt sett att personer med patronymikon har varit gesäller hos en mästare med ett visst släktnamn, och sedan har de själva tagit denne mästares släktnamn som sitt eget när de själva blev mästare. Som Camilla säger, om en viss persons patronymikon alltså i princip hade blivit/sågs som ett släktnamn kan det lättare förklara att en person som redan hade ett eget riktigt patronymikon antog ett helt annat patronymikon som släktnamn - ungefär som i fallet med Olaus Jacobsson som blev Olaus Jacob Pettersson.  
 
Mvh, Markus