NULL Skriv ut sidan - Oäkta barns efternamn

Anbytarforum

Titel: Oäkta barns efternamn
Skrivet av: Anne-Lee Wilson skrivet 2011-12-09, 07:13
Hej!
 
Jag skulle vilja höra vad andra släktforskare tror.
Min mm mm m, Christina Svensdotter Länk f.12 Dec 1838 i Aringsås(G), reste till Schleswig-Holstein 22 Jul 1868 och återkom till Aringsås 9 Dec 1872. Hon födde en oäkta dotter i Aringsås 2 May 1873, Nanny Maria (min mm mm). Christina blev alltså gravid under tiden i Tyskland.
 
Senare står Nanny Maria med efternamnet Karlsson (aldrig Karlsdotter vad jag kan komma ihåg). Helt klar är att efternamnet inte kom ifrån modern Christina (eller ifrån Christinas föräldrars namn)så vad tror ni, hette den okände fadern Karl i förnamn eller Karlsson i efternamn? Kan det finnas andra anledningar till att Nanny Maria fått detta efternamn? Modern Christina Svensdotter Länk gifte sig aldrig.
 
Jag har kollat i födelseboken för Aringsås (SCB), där finns ingen fader uppgiven för Nanny Maria (på Christinas första barns födelse, oäkta dottern Johanna Carolina Jonasdotter f.22 Nov 1866 i Aringsås, finns en fader uppgiven)men jag kan ej finna den riktiga födelseboken för Aringsås år 1873 på Genline, endast SCB finns där.
 
Historien i familjen är(om jag nu minns rätt, ska kolla med min mamma!)att fadern var tysk (det kan ju hända att han ändå var svensk men som sagt bodde i Tyskland) och att han kommit till Sverige för att leva med Christina och barnet men att han inte trivdes så han flyttade igen. Tyvärr finns det inga som helst uppgifter i några kyrkböcker som styrker denna historia.
 
Jag har kollat inflyttningsboken i Aringsås tex. och det finns endast ett fåtal personer som inkommer till Aringsås ifrån Schleswig-Holstein/Holstein/Slesvig/Tyskland runt denna tid.  
Tex. finns det en man, Johan Gustaf Jonasson f.24 Jul 1845 i Dädesjö(G), som kom ifrån Slesvig-Holstein till Aringsås 15 Feb 1873  och stannade endast en månad i Aringsås innan han flyttade vidare till Älmeboda 24 Mar 1873, men han hette ju varken Karl i förnamn eller Karlsson i efternamn!  
I Aringsås hfl. AI:14 sid. 187,står det på honom:Saknar hinderlöshetsbetyg för tiden Nov 1868 till Jan 1873 så jag antar att han befann sig i Schleswig-Holstein under ganska exakt samma tid som Christina Svensdotter Länk.
 
Jag är ganska säker på att Christina Svensdotter Länk befann sig i den del av Schleswig-Holstein som nu är tyskt, då det finns en notering i hfl. 1871-1875 om att Ingrid Maria Svensdotter Länk (syster till Christina)ska gifta sig i Holstein. Ingrid Maria och Christina reste samtidigt till Schleswig-Holstein år 1868.
 
Tacksam om ni vill säga vad ni tror om efternamnet/okända fadern till Nanny Maria!
 
Med vänlig hälsning,
Anne-Lee Wilson