NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-22
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2001-11-09, 10:21
Intressant, roligt och lärorikt med fritt funderande, men kanske mest givande när någon (t ex Kurt) som möjligen vet något mer bestämt bidrar!
 
Det jag tror mig veta har nog redovisats härovan!?
Men några reflektioner och undringar kanske får plats!?
1) Det är klart att du Carl-Fredrik, jag och alla andra fritt får uttrycka vår åsikt (så länge den inte bryter mot forumets regler eller allmänna lagar förstås!), men den blir förhoppningsvis inte oemotsagd. Sedan kan det ibland bero på hur vi uttrycker oss hurdan reaktion vi får. Ibland räcker det med innehållets känslighet!
 
2)När det gäller namntagande i samband med giftermål finns väl inget juridiskt tvång att anta den ene eller den andres efternamn. Varför sedan folk ändå gör det är väl i första hand deras egen ensak, men naturligtvis intressant att analysera ur flera forskningsperspektiv på ett allmänt plan. Såväl då som nu!
 
3) a) Kan man tänka sig att familjekänslan stärktes under 1800-talet och att om man hade samma efternamn så bidrog detta?
b) Gäller inte detta för många även idag?
c) Ville inte myndigheterna införa gemensamt familjenamn för att lättare kunna registrera och kontrollera befolkningen?  
d) Eller fanns det ett starkt krav på/stöd för denna sedvänja som blev lag 1901?
 
4) Det är väl inte i första hand för makar utan för barnen det blir komplicerat med efternamn idag såväl som förr?  
a) T ex Hur skall man ärva föräldraras efternamn? OK Man kan anta dubbelnamn, men redan där tvekar många! Och vissa turer kring detta är idag inte okomplicerat när föräldrar med olika efternamn vill byta till gemensamt namn med sin sina barn. Enligt artikel i UNT om familjen Ulf Johansson-Werre blev det riktigt snurrigt!!! Men det ordnade sig till slut.
b) Om man då för att föra vidare båda sidor jämställt antar dubbelnamn, eller den ene förälderns efternamn som sitt eget förnamn, hur gör man då i nästa generation?
b1) Måste inte ett val ske då? Vilka principer styr då i praktiken? Blir det faderns eller modern namn som lever kvar eller en mix Eller det namn man själv eller någon annan värderar högre för att det låter vackrare eller har högre status?
b2) Finns det exempel på dubbla, rent av flerdubbla dubbelnamn (det är väl inte längre lagligt i Sverige)?
 
Mina egna barn heter Simander trots tre olika kullar utan giften. Det är jag glad för, för att det för släktnamnet vidare och det ger en känsla en ökad känsla av sammanhållning bland mina barn. Om de vill kan de ju alltid byta efternamn!