NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-22
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2001-11-08, 23:22
Det är mycket intressant som framkommit i denna diskussion, men det Mats Hogberg säger om danskt namnskick är inte riktigt korrekt. Det stämmer ju, Mats, att dubbla efternamn är mycket vanliga i Danmark, i synnerhet där ett av namnen är av släktnamnstyp och det andra av patronymikontyp (och i just den ordningen men släktnamnet först); typ Storm-Pedersen, Friis-Lauridsen, Ringsted-Nielsen, Broby-Johansen, etc.  
 
Det är möjligt, för att inte säga troligt att vissa av dessa dubbelnamn en gång i tiden är en kombination av en persons bägge föräldrars släktnamn / patronymikon, men det är i regel ganska lång tid och många generationer sedan det skedde. Andra dylika dubbelnamn förefaller i stället vara en komination av ett ortnamn och ett släktnamn. Och när en familj en gång för alla har samlat ihop till ett dylikt dubbelnamn, förefaller detta sedan ärvas ograverat från generation till generation, precis som ett vanligt släktnamn. Så det där att danskarna för varje generation också tar upp moderns släktnamn, som i Spanien, stämmer inte.
 
Dubbla släktnamn har f.ö. en lång tradition i Danmark. De fanns redan på 16- och 1700-talen i de högre samhällskikten; som Höeg-Guldberg, Danneskjold-Samsöe, Fischer-Benzon osv. Det finns t.o.m. exempel på flera än två namn i kombination, som Bille-Brahe-Selby och Krag-Juel-Vind-Friis (!). Kanske dessa höga föredömen har tjänat som förebilder till den ovan skisserade namntypen.  
 
Nu har jag hittills hållit mig ifrån ämnet, kanske några ord bör sägas om det också. Jag är inte tvärsäker på det, men jag tror inte att danskorna skiljer sig så där oerhört från svenskorna, när det gäller att börja begagna sina mäns släktnamn. Det är dock tänkbart, att de var lite tidigare med detta namnskick i Danmark, i likhet med andra kulturella företeelser. Detta kan troligen förklaras av de kulturinfluenser som kom söderifrån, ifrån kontinenten och centraleuropa.