NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-22
Skrivet av: Kristina Gunnarsdotter skrivet 2001-11-08, 23:18
Olle Elm gör en viktig distinktion när han skiljer på huruvida det är kvinnan själv som uppger sitt efternamn eller om det är någon annan.
 
Jag tror faktiskt att samhället förr ofta benämnde kvinnor med deras makes namn mot deras vilja. De bokfördes väl som makens egendom kan man tänka.  
 
Min farmor hette från början och kallade sig själv alltid Andersdotter. Trots detta blev hon i vissa officiella sammanhang benämnd med sin makes patronymikon Isaksson, vilket upprörde henne storligen utan att hon kunde göra något åt det. Detta var vid förra sekelskiftet och då var hon (liksom andra gifta kvinnor) inte ens myndig!  
 
Min mormor hette från början Johannesdotter, kallades i vissa handlingar (bl a i folkräkningen 1890) för Johannesson, i andra handlingar Olsson (faderns patronymikon) och slutligen Berglund efter sin make. Troligen blev hon inte själv tillfrågad en enda gång!
 
I folkräkningen 1890 (på nätet) finns många kvinnor med dotternamn, i alla förekommande län. Men i Karlstad stad finns inte en enda! Jag har själv kollat några kvinnor som i husförhörslängden vid denna tid är antecknade med dotternamn och samtliga har i folkräkningen blivit ”omdöpta” till motsvarande sonnamn! Något lurt är det, men var ordern att ”döpa om” kvinnorna kommit ifrån har jag har inte lyckats utröna.
 
Fortfarande benämns kvinnor ofta med fel efternamn, både nutidens och dåtidens. Det ser man många exempel på inte minst här i Anbytarforum. Framför allt i äldre tider hade kvinnor en svagare position i samhället än männen. Det kan vi inte göra något i dag, men det vore väl bra om vi i alla fall kunde låta bli att pådyvla våra anmödrar felaktiga efternamn som de själva inte kan värja sig mot!