NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-22
Skrivet av: Kristina Gunnarsdotter skrivet 2001-11-06, 22:04
Att gifta sig är en sak, att byta namn en annan. Dessa två handlingar kan utföras oberoende av varandra.  
 
Som Barbro säger är ju namnet en del av en persons identitet. Så varför kvinnor skulle ta sina mäns efternamn om ingen tvingade dem till det har för mig alltid framstått som något obegripligt. Att kvinnor börjar presentera sig med sin mans namn efter vigseln är inte gulligt. Det är snarare att sudda ut sin identitet och nästan som att omyndigförklara sig. Om någon av kontrahenterna i samband med vigseln byter namn för att man inte gillar sitt gamla namn är något annat. Det blir ju billigare än att byta på annat sätt. Men då behåller man väl det nya namnet även vid en eventuell skilsmässa.
 
Tyvärr verkar det finnas kvinnor (och män) som tror att kvinnor måste byta namn när de gifter sig! Men i ett historiskt perspektiv har det ju inte varit en så väldigt lång tradition, drygt hundra år, och när jag ser på min bekantskapskrets är den nog på utdöende.  
 
Måste jag tillägga att jag är gift och att min man heter något annat än mitt patronymikon (som f.ö. är äkta och i obruten tradition).