NULL Skriv ut sidan - Jakobsson heter modern - men vad heter barnen?

Anbytarforum

Titel: Jakobsson heter modern - men vad heter barnen?
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2006-07-24, 11:30
Thomas

Till 1917 hade bägge föräldrarna rätt att vara okända. Jag har sett i andra fall att man ibland skrev även om modern att barnet erkändes som hennes eget när det var oäkta. Det finns inget fadersnamn i födelsenotisen.  

Det är nog möjligt att man inte hade något efternamn (dvs patronymikon) på små barn, åtminstone var det så enligt min farmor (se tidigare diskussion i ämnet). Det kan man se i gamla dödböcker. Patronymikon var inget namn. Däremot står faktiskt Beda Elvira som Jakobsson i dödboken (scb-utdrag) 1893, men Gerda Karolina har inget patronymikon eller namn (liksom övriga döda barn på den sidan). Vem var förresten Jakobsson? Det var ovanligt med -son namn på en kvinna i dessa trakter.

Det som gör denna situation intressant är att Anna Sofias far avled på spetälskehemmet i Järvsö, han står som vistandes på okänd ort innan dess och hans fru samt Anna Sofia flyttar från Hudik till Idenor i samband med hans sjukdom. Det är nog möjligt att de var ganska utfrysta, anhöriga till spetälska blev ofta det, tragiskt nog.

Thyra kan nog ha tagit styvfaderns namn, det står ingen fader angiven i födelseboken. Jag vet inte om man kan få fram uppgifter om arbetsplats för Johansson 1890, det troligaste är nog att hon fick hans namn när det uppstod behov av ett namn, dvs när hon började skolan.

Järnvägare hade lite dåligt rykte i Hälsingland, min morfar (en snäll, ordentlig och lite timid man) sågs inte med blida ögon av min mormors mor (bondmoran på den gamla hälsingegården) när han kom in i släkten. Han benämndes järnvägaren liksom hennes tidigare pojkvän, min morfars bästa vän som dog i spanska sjukan. Det verkar varit spännande med dessa unga män som reste runt med järnvägens utbyggnad. Kanske är fadern/fäderna till de tidigare barnen också att söka bland järnvägsanställda i Idenor eller på tillfällig kommendering där? Några bevis för det finns däremot säkert inte kvar.