NULL Skriv ut sidan - Jakobsson heter modern - men vad heter barnen?

Anbytarforum

Titel: Jakobsson heter modern - men vad heter barnen?
Skrivet av: Thomas Ek skrivet 2006-07-23, 19:44
Hej!
Jag har stött på ett litet problem...
I en ana till min svärfar har jag hittat 1 moder och 8 barn. Detta borde inte behövt innebära några större problem om det hade funnits en och samma fader till barnen.
Nu tror vi oss veta att i alla fall 5 av dessa föds utan känd fader. Egentligen har vi bara belägg att en av alla barnen har en känd fader - enligt uppgifter i SCB (Gerda Sofia Eleonora). Däremot så skvallrar de tre sista barnens efternamn att det kan vara han som är fader till de tre sistfödda. De har alla hetat Johansson i efternamn. Däremot har jag inte kunnat lista ut vad de andra 5 barnen har fått för efternamn när de har vuxit upp.
Alla 8 barnen föds under en 16 årsperiod. 1884 - 1900. Från 1890 har jag själv ingen möjlighet att kontrollera eftersom de aktuella kyrkoböckerna för Idenor(X) helt enkelt slutar då.
Modern heter som sagt Anna Sofia Jakobsson och är född i Mo (X) 1860. Barnen som föds mellan 1884-1893 är:  Nils Henning, Beda Elvira, Gerda Carolina, Thyra Hildegard samt Svea Elvira saknar efternamn.
De tre som vi tror har en känd fader är, Gerda Sofia Eleonora, Karl-Axel samt Knut Ferdinand som alla har efternamnet Johansson.  
Fadern till dessa ska i så fall heta Johan Fredrik Johansson och är född i Östra Skrukeby (E)1848.

Kan någon hjälpa mig?

Hälsningar

Thomas