NULL Skriv ut sidan - Efternamn på kvinnor

Anbytarforum

Titel: Efternamn på kvinnor
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2013-06-05, 21:40
Mitt exempel inträffade 1994 i Arvika och det var skattemyndigheten och länsrätten i Karlstad som sa nej. Jag skrev tidigare ett inlägg där jag citerade hela stycket ur boken (efter att äntligen ha hittat det). Omnämnandet av levande personer bröt visst med ordningsreglerna här, jag nämner därför det viktigaste (utan namn) i ett nytt inlägg.  
 
Jag ber om ursäkt för brottet mot ordningsreglerna. Jag läste reglerna när jag var ny och minns kontentan av dem. Det är dock lite svårt att ha koll på exakt var gränserna går, särskilt när det gäller uppgifter som redan är publicerade eftersom det uppenbarligen finns undantag för omnämnandet av levande personer. Åtminstone offentliga personer verkar få omnämnas och denna familj hade alla namnen publicerade, varför de troligen vid någon tidpunkt klagat i pressen över det (att sonen skulle heta Andersdotter) och då gett tillstånd till publicering av namn.
 
Angående vad Namnutredningen föreslagit så känner jag inte till dess förslag, jag har emellertid hört talas om att man på senare tid blivit mindre restriktiv med vad personer kan heta i förnamn.