NULL Skriv ut sidan - Efternamn på kvinnor

Anbytarforum

Titel: Efternamn på kvinnor
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2013-06-02, 03:53
Jag kan ta följande exempel från min släkt: Lars-Eric Pettersson föddes 1859, 1883 så gifte han sig och fick en son, sedan ytterligare några barn, sist fick han sladdbarnet Elsa, född 1901. Alla syskonen kom att kallas Larsson.
Elsa gifte sig med byggmästare Arvid Andersson och bytte då efternamn. Paret fick en dotter, min (numera avlidna) farmor, som fick efternamnet Andersson. Några år senare så fick de en son som, har jag fattat för, de ville ha ett patronymikon på, varför även min farmor fick heta Arvidsson.
Min farmor kom senare att gifta sig och bytte då namn till Nordling, när sedan min farbror föddes så ville farmor att han skulle få ett patronymikon, men det ville inte farfar, därför blev det fortsatt Nordling.
Dessa uppgifter bygger delvis på minnesbilder av saker som släktingar (främst min farmor) har nämnt, men som jag inte har frågat ut ordentligt om efter att jag började släktforska.
 
En helt annan historia från Tusen tabbar & Miljoner missar av Ulf Ivar Nilsson:
Ett par ville att deras barn skulle få patronymikon och de gick bra för de två döttrar som de fick först, som fick bära namnet Andersdotter. Sedan så fick de en son, nu gick de sämre med att få till ett Andersson, utan instans efter instans (åtminstone två domstolsinstanser gick de igenom, inget omnämnande om ett positivt svar finns) krävde att gossen skulle få efternamnet Andersdotter. Lagen om att barn inte skall få något namn som kan leda till mobbning gäller tydligen inte efternamn.