NULL Skriv ut sidan - Extra efternamn

Anbytarforum

Titel: Extra efternamn
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-07-17, 16:08
Egentligen borde ju släktprogrammen ha utrymme för både patronymika och släkt- eller tillnamn, och då helst olika platser för dessa. De tillhör ju inte alls samma kategori av namn, har olika ursprung, fyller inte samma funktion, och ärvs inte ens på samma sätt (dvs före den moderna tidens införande av patronymikonliknande släktnamn [som t.ex. mitt eget...]). Det var i äldre tid (jag talar då främst om perioden före ca 1860, då den urbana kulturen väller in och mer eller mindre utplånar den rurala = allmogekulturen) oerhört vanligt att man hade både ett patronymikon (som byttes i varje generation) och ett släktnamn som antingen ärvdes ograverat, åtminstone i princip (även om många undantag och varianter naturligtvis fanns) eller antogs (ej byttes till, patronymikonet hade man ju hela tiden). Detta gäller så gott som alla samhällsklasser, även om det naturligvis blir extra komplicerat för soldater/ryttare/båtsmän, eftersom de inte bara byter patronymikon för varje generation, utan oftast även byter tillnamn/soldatnamn varje gång de byter tjänst/rote.  
 
Eftersom patronymikonet inte är ett släktnamn eller tillnamn, utan snarare kan tyckas hänga ihop med förnamnet (ja, jag vet att släktforskningsprogrammen inte är konstruerade så...), känns det för mig på något sätt bättre (om vi nu tar ditt typfall) om man kunde skriva: Takman Mellberg Smedman som efternamn och skriva NN Andersson som förnamn (NN står då för hans förnamn, som jag ju inte känner). Det känns fel och inte helt korrekt att bara rada upp namn av olika kategorier som om de vore utbytbara. Men det allra bästa vore ju om man hade tre kategorier: förnamn, patronymikon och släkt- eller tillnamn, så att man slapp blanda olika kategorier alls.
 
Om (jag säger om...) nu släktprogrammen är konstruerade utifrån antagandet att att man normalt har ett (eller kanske två) förnamn, och ett efternamn (oavsett om detta är ett patronymikon eller ett släktnamn) och inget mera, är ju dessa program dåligt anpassade för de historiska och kulturella förhållanden som verkligen rådde under de för de flesta släktforskare aktuella tidsperioderna. Då har de en gravt anakronistisk utgångspunkt.