NULL Skriv ut sidan - Efternamn

Anbytarforum

Titel: Efternamn
Skrivet av: Patrick von Brömsen skrivet 2007-08-18, 21:16
Hej Carl-Fredrik
 
Det är detta som är så underbart med forumet att alla uppgifter finns kvar (backupp?)
Jo, så var det faktiskt att jag behövde ge tillstånd. Jag själv bär två efternamn, ett efternamn och ett mellannamn och det var när hon skulle byta till det andra som givandet behövdes. Den situationen var nog lite speciell. Till och med mina barn fick inte heta som mig, alltså mina båda namn. Jag begrep inte mycket av samtalet, men det var en paragraf 5 inblandad. Så det är nog riktigt.
Och sedan till det andra stycket gällande då hennes numera i datorn försvunna namn. Svaret jag fick var att när verket godkänt, (i detta fall, men gäller vad jag förstod alla som byter på enkelt vis även de som byter utan gifte och inte som vi på ett krångligt vis) så försvinner det gamla.
Vad det gäller vid skilsmässa så måste en ny anmälan göras till patregverket (1500kr)om hon vill ha sitt födelseefternamn eller något annat. Man får uppge föräldras namn och att man då bar detta namn förr och därmed vill återuppta det samma. Puu  ; )
 
Hoppas att du blev klokare
Jag tycker också kyrkan kunde fortsatt med det de skött så länge med bravur.
Vänligen Patrick