NULL Skriv ut sidan - Släktforskarförbundets namnlista

Anbytarforum

Titel: Släktforskarförbundets namnlista
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 1999-02-03, 00:49
I Släktforskarnas årsbok 1995 publicerade jag en lista som redovisar rekommenderad stavning för förnamn använda i Sverige från 1500-talets mitt till 1800-talets mitt. Listan har - har jag förstått - blivit både uppskattad och flitigt använd, vilket glädjer mig. I Nättidningen RÖTTER har en stundtals intensiv diskussion pågått kring olika namn och deras förekomst och ursprung.
 
Nu håller jag på att sammanställa en reviderad och kompletterad namnlista, som ska publiceras i Släktforskarnas årsbok 1999. Den kommer i allt väsentligt att se ut som den första versionen, men ambitionen är dels att införa de kompletteringar som har meddelats mig och dels att mer precist ange källor och belägg, särskilt för mer ovanliga namn.
 
Jag vill därför uppmana alla att skicka in kompletteringar till listan (som för övrigt också finns publicerad i RÖTTER, klicka här), så att dessa kan införas in den reviderade versionen. Notera att många kompletteringar redan finns redovisade på en särskild sida i RÖTTER, nämligen här.
 
Jag har nu lagt upp ett särskilt ämne Personnamn i Anbytarforum i hopp om att den framtida diskussionen om förnamn blir än mer livlig än hittills. Jag vore mycket tacksam om kompletteringar till listan meddelades under Förnamn (som nås via ämnet Personnamn).
 
Alla som mer allmänt har synpunkter och kommentarer kring namnlistan skriver dem lämpligast i denna diskussion.