NULL Skriv ut sidan - Samma namn

Anbytarforum

Titel: Samma namn
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2006-02-25, 02:12
Hej Anna-Carin!
 
När du med all rätt frågade hur den gamla själavandringsläran är belagd, så blev jag ställd.  
Jag hörde först talas om den, när jag försökte reda ut min släkt tillsammans med ett par äldre släktforskande släktingar. Tyvärr kan jag inte längre fråga dem till råds.  
Men jag har också läst om den någonstans, var minns jag inte. Vad jag minns är att Vilhelm Moberg i sin roman Långt från Landsvägen skriver något om en uråldrig tro på att två levande i samma släkt fick inte bära samma namn, för då skulle den ena dö. Nu invänder du nog, att i så fall skulle man ju inte ge samma namn åt två levande syskon, men egentligen är det inte samma namn. Ett ex: Måns Larsson i Flogmyran, f i början av 1700-talet, är äldsta sonen i moderns andra äktenskap. Hennes avlidne man hette Måns Svensson, och första sonen ska därför få namnet Måns. Fyra år senare föds nästa son. Hans farfar Måns Larsson är död, och pojken ska få hans namn Måns. Bröderna är uppkallade efter olika personer och har alltså, efter själavandringsläran, inte samma namn. (I kyrkböckerna kallas de genomgående Måns Larsson d.ä. och Måns Larsson d.y.)    
 
Jag känner att jag borde ha stoppat in ett kanske, när jag skrev att den värendska namnseden grundade sig på den gamla själavandringsläran. Det är ju bara en teori, men jag har tagit till mig den, därför att den ger en så bra förklaring på ett namnskick, som jag har sett otaliga exempel på i min släktforskning. Det beror kanske på att nästan alla mina anor bodde i Värend samt i Göinge, där det finns precis samma mönster för namngivning.
För övrigt har jag ett nästan nutida exempel på hur länge en gammal sed kan leva kvar. Varken jag eller min man hade hört talas om någon själavandringslära, när vår dotter föddes på 70-talet. Jag tyckte att hon skulle få namn efter sin farmor, som ännu levde. Min man blev lite bestört men gav med sig och sa, att hon kunde få det som ett andranamn, men hon skulle inte kallas så. Man uppkallar inte efter de levande.  
 
Mvh
Ingegärd