NULL Skriv ut sidan - Normering av personnamn

Anbytarforum

Titel: Normering av personnamn
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2011-11-30, 12:57
Som gammal programmerare anser jag att normering av namn inte är något som användarna av släktforskarprogram ska behöva syssla med, när varje dator skulle klara det oändligt mycket bättre. Alla svenskspråkiga släktforskarprogram borde rimligen ha en inbyggd normering av svenska personnamn - och gärna också av ortnamn - så att vi vid sökning och sortering kan välja antingen de namnformer vi i varje enskilt fall matat in eller de normerade formerna. Om alla släktforskare själva ska sitta och pula med frihandsnormering kan det bara resultera i inkonsekvenser och i slutänden kaos.  
 
Även persondatabaser på nätet och CD/DVD skulle naturligtvis bli avsevärt mera lättanvända med en inbyggd normering av namnformerna. Vi skulle fortfarande se varje enskild persons namn som det är inmatat, men sökningen skulle - om vi väljer detta - ske med hjälp av en normeringsnamnlista, så att vi när vi söker efter en Petter också får upp dem som i databasen står som Per, Petrus, Pär etc. Jag tycker att det är märkligt att den enda släktforskningsdatabas jag känner till som har denna funktion - som borde vara självklar i dem alla - är Ministerialregistret för Jämtlands län.  
 
Om det inte redan finns en bra namnnormeringslista, borde DIS eller någon annan organisation som känner sig kallad omgående ta fram en sådan lista och fritt ställa den till programmakarnas förfogande.
 
(Meddelandet ändrat av HansOlof 2011-11-30 14:19)