NULL Skriv ut sidan - Namnfrekvens

Anbytarforum

Titel: Namnfrekvens
Skrivet av: John Larsson skrivet 2009-10-27, 04:11
Hej!
 
Der er muligvis enkelte andre diskussioner her, hvor jeg kunne have hægtet mig på med min specielle interesse, men nu starter jeg altså forfra!  ;-)
 
Jeg er interesseret i tidligere navnefrekvenser i Sverige (der må nu gerne komme bidrag fra øvrige Norden!). Det er altså ikke moderne navnefrekvenser jeg tænker på men historiske. Skillelinjen for mig er hvor man begyndte at flytte væk fra hjemstavnen i større stil, til industri- og husholdningsarbejde i de større byer eller emigration.
Med en statistik fra tiden før fx 1800 kunne det være interessant at se hvor egnsbundne de forskellige navne og navneformer var. Typiske spørgsmål er: Hvor går skillelinjen mellem Göran og Jörgen og var der overhovedet nogen der hed Georg?, Hvor i Sverige har man brugt drengenavnet Stellan? etc.
 
Der sikkert skrevet noget om disse ting, fx i Sveriges medeltida personnamn (SMP), som jeg endnu ikke har nået at læse, men er der nogen der kan hjælpe med et godt råd?
 
Med venlig hilsen
 
John Larsson, Birkerød, Danmark; Email: jodalela@gmail.com (http://mailto:jodalela@gmail.com)