NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-23
Skrivet av: Johan Sjöberg skrivet 2004-10-02, 10:27
Jag är naturligtvis helt på det klara med att namngivningen varit en fråga om kulturell och folklig sedvana utan några tvingande lagbud. Vem som helst som tagit del av kyrkobokföringen kan se att vi under åtminstone andra hälften av 1800 - talet hade ett omfattande uppbrott från denna tradition, och att vi fick en rikare och mer fantasifull namnflora, inspirerad bl.a. av popuärlitteraturen.
 Men jag hävdar att det fall jag tagit upp, från Hallands skogsbygd, utspelats i en konservativ allmogemiljö, där man inte utan vidare bröt med traditionen.Just den lilla byn Grove i Breared erbjuder exempel på detta. De senaste 250 åren har två gårdar funnits i byn. Troligen har de uppstått genom hemmansklyvning av en tidigare ensamgård. Det handlar om släktgårdar, möjligen också, längre tillbaka i tiden, om samma släkt. Vad som är anmärkningsvärt är att ägarna av dessa gårdar under tre parallella generationer haft identiska för- och efternamn. Först hade vi två Per Jönssöner, därefter två Jöns Perssöner och därefter åter två Per Jönssöner. Detta varade från slutet av 1700- talet till långt in på 1900-talet. Trots de uppenbara olägenheterna (som bjuder på fallgropar för släktforskare), var det först mot slutet av 1800- talet och början av 1900- talet bönderna blev djärva eller moderna  nog att frångå sedvanan.
En hel del osäkerhet om namnskicket och arven av förnamn tycks finnas att döma av inläggen ovan. Jag tycker Gunnar Jonssons uppgift om den norska sedvanan är intressant. Det verkar stämma på familjen med de båda Elnorna eftersom en tredje dotter, Johanna, hade samma namn som sin farfarsmor.
Det föranleder mig till en lite vidare spekulation, kanske lite utanför ramen för denna debatt. Jag vill minnas att ortnamnforskaren Jöran Sahlgren haft funderingar om ett västnordiskt kulturområde, omfattande Norge och betydande delar av västra Sverige,under forntiden.
Något liknande antyds i det relativt nya verket om Sveriges jordbrukshistoria som Lantbruksuniversitet gett ut. Skillnaderna i odlingssätt och redskap mellan östra och västra Sverige var påtagliga under perioden från bronsålderns slut till långt fram i tiden.
Kanske även vad som kallas den gamla norska ordningen vid namngivning av barn haft spridning i stora delar av västra Sverige. Jag säger inte att det varit så. Men tanken finns.
Johan Sjöberg