NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-23
Skrivet av: Johan Sjöberg skrivet 2004-10-01, 09:20
Jag har liknande fall i min farmors släkt. Hon hade två fastrar med samma namn. De hette båda Elna Persdotter. De var döttrar till bonden Per Jönsson (1774 - 1822)i Grove, Breared,Halland, och hans hustru Maria Nilsdotter (1788 - 1858) född på gården Mosilt, Breared. De båda Elnorna föddes 1812 respektive 1814 och levde åtminstone upp i 30-årsåldern. Jag har inte hunnit följa dem resten av deras liv och kan inte ange dödsåren.
Allt talar för att de båda uppkallades efter farmor och mormor.
Farmodern Elna Svensdotter, f. i Högalt, Breared, levde mellan 1745 och 1807. Hon var gift med bonden Jöns Persson i Grove (1735 - 1799). Mormodern Elna Fredriksdotter Spångberg, troligen född i Breared,och gift med en Nils Jönsson i Mosilt levde mellan 1749 och 1812.
Frågan är nu vilken Elna som uppkallats efter vilken. När den första Elnan föddes 1812 var farmodern redan död. Mormodern dog mot slutet av samma år men levde vid dopet och bar barnet då. Det verkar troligt att flickan uppkallades efter henne. Men jag har också sett en uppgift om att barnen i regel uppkallades efter avlidna anmödrar eller anfäder.  
Finns någon med synpunkter på detta? Jag vill gärna komma till fullständig klarhet om vilken Elna som uppkallats efter vilken.
Johan Sjöberg