NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-23
Skrivet av: Åsa Johansson skrivet 2002-01-14, 22:44
Mitt dilemma handlar om partonymikon/släktnamn/normering/förväxling,skulle man väl kunna säga.Jag vet inte vilket. I Nora församling föds en gosse 1835 som får namnet Jan Jansson efter fadern Jan Blomberg. Jan Blomberg har jag sett heter Johan i födelseboken 1793, men sedan aldrig mer utan bara Jan (Hans far hette också Jan Blomberg och var ryttare, nu börjar det bli rörigt.)Tillbaks till Jan Jansson som får egna barn bl.a Anna Maria Jansdotter 1874. Logisk namnföljd. Hon får sin första oä 1897 och då står det moder Anna Maria Jansson, så också när hennes andra oä 1909 kommer.Min farfar. När hon sedan dyker upp i en ny församling och gifter sig 1910 så ser man att det är hennes första gifte,men DÄR står det att hon heter Anna Maria Johansson.Hon gifter sig med en änkling Karl Erik Sörling, som själv hade två barn.Nu säger mina släktingar att min farfar kallade sig(hette?)Sörling ända tills han skulle in i lumpen, då dög det inte, utan det blev till att heta Johansson igen. Betydde det möjligen att han inte adopterades, vilket jag håller för troligt. I Anna Marias dödsannonstext står det att hon sörjes närmast av sina två barn.De Sörlingska barnen står dock med i själva annonsen.Men hur kunde Jansson bli till Johansson? Allt detta utspelar sig alltså i Nora, Huddunge (Heby)och Tärna (Sala), Västmanlands län.    MVH/Åsa Johansson