NULL Skriv ut sidan - Bunden namngivning

Anbytarforum

Titel: Bunden namngivning
Skrivet av: Karl Johansson skrivet 2002-01-22, 11:13
I mitt område, centrala Västergötland, för tiden före 1750, följer ca 4/5-delar av mina anfäders familjer traditionen att uppkalla barn efter mor- och farföräldrar direkt efter att de avlidit. Denna trend har jag haft mest nytta av då det gäller att finna dödsåret för en förfader. Om Nils Eriksson och Ellla Andersdotter i Mellomgården fick en son Torsten 1730 och Erik 1732, då är det i princip regel att farfadern Erik avled 1730-32. Om äldsta sonen hette Erik finns dock den stora felkällan att sonen kan ha blivit uppkallad efter farfadern medan denne levde. Denna felkälla finns även i det förra fallet, men har här betydligt mindre sannolikhet. Om Det var Anders som föddes 1730 och Erik 1732 och det inte fanns några söner innan, då hamnar vi i ett läge där sannolikheten för att Erik dog 1730-32 ligger någonstans mittemellan.
 
Sedan får man naturligtvis hålla koll på syskon med samma namn som kunde ha avlidit under perioden.
 
För tiden efter 1770 är det i detta område helt ofruktbart att bygga hypoteser på namngivning.