NULL Skriv ut sidan - Bunden namngivning

Anbytarforum

Titel: Bunden namngivning
Skrivet av: Anders Berg skrivet 1999-01-15, 17:33
Jag måste instämma med föregående talare. Att kallad den bundna namngivningen för en myt är en klar överdrift.
Något som inte tillräckligt väl framkommit i nämnda artiklar i Släkthistorisk Forum är de regionala skillnaderna. Jag känner igen Urbans beskrivning från många delar av landet, men den känns inte igen från de delar av Skåne där jag forskat. Det råder ingen som helst tvekan om att en tämligen bestämd bundenhet rådde i namnsättningen inom bondeklassen fram till och med senare delen av 1700-talet, i vissa delar speciellt i Göinge höll den i sig ännu längre.
 
Därmed inte sagt att man under några omständigheter får enbart luta sig på sådan namnanalys vid fastställande av släktrelationer. Bundenheten är endast ett hjälpmedel för släktforskningen och har inget bevisvärde i sig själv, endast i kombination med andra indicier. Det finns alltid undantag, och går man utanför bondeklassen så gäller reglerna definitivt inte.
 
Skälet till att man med så stor bestämdhet kan hävda att bunden namngivning förekommit i Skåne är att den innehåller ett element som inte tycks finnas på många andra ställen, nämligen regeln att den namngivande släktingen ska vara avliden innan barnet får dennes namn. När detta kan observeras bland flertalet av alla dop i många socknar så är det svårt att acceptera att bunden namngivning skulle vara en myt!