NULL Skriv ut sidan - Bindestreck i förnamn

Anbytarforum

Titel: Bindestreck i förnamn
Skrivet av: Elias Granqvist skrivet 2004-04-07, 11:48
Åke Tilander skriver här ovan bland annat:
Det finns ju även en annan variant, nämligen de som väljer att skriva samman sitt dubbelnamn till en enhet ex. MarieLouise. Heter hon Marie-Louise, Marie Louise, MarieLouise eller Marie Louise? Och vem bestämmer det? Det är nog viktigt att vi bestämmer oss klart för vilka namn vi registrerar vid vår släktforksning och klargör det både för oss själva och de som nu och i framtiden läser det vi skrivit. Min farfar hette Gösta och min farmor Ann-Mari. I folkbokföringen stod det dock Gustav och Anne-Marie.  
 
Jag skulle nog vilja påstå att det namn som är registrerat i folkbokföringen (inklusive äldre tiders kyrkböcker) är det riktiga namnet. Om sedan personen själv i regel stavar sitt namn annorlunda, bör nog även det anmärkas i en släktförteckning, kanske genom att skriva denna namnform inom parentes eller citationstecken.  
 
Hur gör man förresten med personer som använder ett förnamn samt en mellaninitial, d.v.s. en person som heter t.ex. Lars Olof Svante Svensson och skriver sitt namn Lars O. Svensson? Hur kan detta markeras i en släktförteckning?