NULL Skriv ut sidan - Bindestreck i förnamn

Anbytarforum

Titel: Bindestreck i förnamn
Skrivet av: Åke Tilander skrivet 2000-07-20, 14:33
Hej!
 
När det gäller dubbelnamn utan bindestreck Carl Reinhold bör nog dessa i första hand skrivas med det tecken som kallas fast mellanslag i datorprogram som har detta tecken i sin teckenuppsättning. Språkligt sett är tecknet fast mellanslag ett tecken som just ser ut som ett mellanslag men som ändå visar att orden, eller namnen i detta fall är en enhet. Om man dessutom vill tydliggöra, så att det syns, att det är fråga om ett dubbelnamn kan man ju göra det i form av en kommentar eller anteckning inom [hakparentes]. Ex. Carl Reinhold [dubbelnamn].
 
I datorprogram som inte accepterar fast mellanslag bör i första hand mellanslaget ersättas med ett understrykningstecken Carl_Reinhold. (i den mån man inte lägger till en kommentar försås eller att det är fråga om en enhet framgår på annat sätt) Det är sedan många år kutym i datasammanhang att man gör så, t.ex. när det gäller mail-adresser. Så har t.ex. dekanus och professorn vid Teologiska Fakultenten vid Uppsala Universitet, Carl Reinhold Bråkenhielm emailadressen: Carl_Reinhold.Brakenhielm@teol.uu.se
 
Sedan är det ju en annan fråga vad som verkligen är vårt officiella namn?! Jag tror t.ex. inte att SPAR (Statens person- och adressregister) accepterar vare sig fasta mellanslag eller andra speciella tecken. Inte heller torde det framgå av någon förälders namnanmälan att man heter Carl Reihold och inte bara Carl och Reinhold. Ibland är det ju uppenbart, efternamnet Natt och Dag är ju ett efternamn och inte tre! Om Bengt Stensson Natt och Dag levt idag hade nog Natt och Dag betraktats som hans efternamn och Stensson som förnamn eller möjligen mellannamn. Ett annat exempel på sammansatt efternamn är: Calderón de la Barca.
 
Ett sätt att se det på är ju att säga att egentligen heter Carl Reinhold blott och bara Carl    Reinhold men kallas Carl Reinhold om ni förstår vad jag menar.
 
Som lagen är skriven i Sverige idag är det nog så att det är föräldrarnas namnanmälan som är vårt sätt att få vårt namn. Historiskt sett i Sverige och på andra håll i världen har det ju varit/ är det ju lite annorlunda.
 
Det finns ju även en annan variant, nämligen de som väljer att skriva samman sitt dubbelnamn till en enhet ex. MarieLouise. Heter hon Marie-Louise, Marie Louise, MarieLouise eller Marie Louise? Och vem bestämmer det? Det är nog viktigt att vi bestämmer oss klart för vilka namn vi registrerar vid vår släktforksning och klargör det både för oss själva och de som nu och i framtiden läser det vi skrivit. Min farfar hette Gösta och min farmor Ann-Mari. I folkbokföringen stod det dock Gustav och Anne-Marie.