NULL Skriv ut sidan - Bindestreck i förnamn

Anbytarforum

Titel: Bindestreck i förnamn
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 2000-07-20, 13:03
Sedan denna diskussion fördes har jag haft ögonen öppna efter dubbelnamn skrivna med bindestreck i äldre tider. Karl Göran Erikssons utsaga ovan (»För egen del har jag aldrig erfarit denna stavning i några primärkällor före 1900-talet») har också för mig förefallit med sanningen övereensstämmande, det vill säga på 1700- och 1800-talet skrevs dubbelnamn aldrig med bindestreck.
 
Men ett par fynd på sistone har tvingat mig att revidera denna åsikt. När klockaren Per Aronssons son »Carl-Gabriel» föddes den 5 mars 1749 i Lemlands socken på Åland skrevs hans namn helt tydligt med bindestreck i födelseboken. Prästen använde dåtidens vanliga typ av bindestreck, som mest påminner av dagens likamedstecken, alltså dubbla streck (»Carl=Gabriel»).
 
Två andra tidiga exempel finns i Vårdö sockens födelsebok (också Åland) från 1789. I januari föddes både en Anna-Gertrud och en Sara-Lisa (både bondedöttrar), vars namn i födelseboken skrevs med bindestreck.
 
Dessa exempel har ändå karaktären av enstaka kuriositeter. Det är inga problem att hitta tusentals och åter tusentals exempel från 1700- och 1800-talet på det motsatta, att dubbelnamn skrevs utan bindestreck. Varför prästerna just i dessa fall satte ut ett bindestreck är omöjligt att säga.