NULL Skriv ut sidan - Bindestreck i förnamn

Anbytarforum

Titel: Bindestreck i förnamn
Skrivet av: Anna Johnson skrivet 1999-03-15, 09:48
Svar till Karl Göran:
 
Det första av mina exempel har jag ärvt av en släkting som släktforskat, och jag har inte hunnit kontrollera det ännu. Enligt henne ska Christina Catharina Beyström (f. 1804-01-07 i Medåker) ha kallats för Stina-Kajsa. S-K ska i sin tur ha en dotter Anna-Kajsa (f. 1836-08-01) som jag inte tror har något annat dopnamn, vilket tyder på att modern verkligen kallades Stina-Kajsa.
 
Det andra exemplet har jag själv hittat, även om jag inte minns exakt var: Christina Charlotta Petronella Dåderman Gartman (f. 1801-09-05 i Ytterjärna) kallas Stina-Lotta vid något tillfälle i en husförhörslängd (jag vet dock ej exakt var -- hon kommer från Ytterjärna sn (Nible Båtsmanstorp) i Sörmland, flyttar 1819 till Vidbo sn (Veda gård) i Uppland och 1835 till Ösmo sn (Vidby Södergård) i Sörmland, så på något av dessa ställen är det). Eftersom det bara sker vid ett tillfälle kan det förstås vara ett yttryck för att prästen inte orkade skriva alla namnen.... Å andra sida speglar namnvalen rätt väl hennes ställning -- hon är antingen dotter i huset eller piga när hon kallas för Stina-Lotta. Som ingift i familjen Gartman står alla namnen med, även om de i bland förkortas till C. C. P.