NULL Skriv ut sidan - Bindestreck i förnamn

Anbytarforum

Titel: Bindestreck i förnamn
Skrivet av: Anna Johnson skrivet 1999-03-08, 15:07
Frågan är vad som räknas som att bära namn med bindestreck! Jag har flera exempel på anor som döps till två namn (t ex Christina Catharina och Christina Charlotta) som sedan förenklas till ett dubbelnamn med bindestreck (t ex Stina-Kajsa och Stina-Lotta). Hur ska man då kunna veta om dopnamnet speglar prästens vilja att  ge barnen respektabla namn eller om föräldrarna verkligen ville att barnet skulle heta Christina Catharina och inte Stina-Kajsa? De exempel jag har är i alla fall från tidigt 1800-tal.
 
I övrigt tycker jag att man i min föräldrargeneration (40-talisterna) kan se en skillnad mellan olika delar av landet: förkärleken för dubbelnamn med bindestreck är större norröver (utan att försöka specificera noggrannare vad norröver betyder...), medan man längre söderut (Svealand?) hellre ger två (eller fler) separata förnamn, varav endast ett (oftast) är tilltalsnamn. Finns det en sådan skillnad (kanske kan kontrolleras m h a någon officiell statistik) och fanns den i så fall redan tidigare (eller var dubbelnamnen jämnare fördelade förr)?