NULL Skriv ut sidan - Gårdsnamn i Dalarna

Anbytarforum

Titel: Gårdsnamn i Dalarna
Skrivet av: Lennart Parknäs skrivet 2006-02-08, 20:22
Jag har varit bortrest så jag såg inte ditt svar förrän nu. Imponerad över din snabbhet!
Dina uppgifter är ytterst intressanta. Tydligen har man efter flytten till Eskilstuna flyttat vidare till Lerbo. Vad jag förstår var Lerbo socknen och Västra Vegred finns ju fortfarande
Detta att Aron varit bosatt här 1890 löser förmodligen en gåta jag burit på. Han har nämligen deltagit i utsmyckningen av en gård i närbelägna Valsta och man uppger att han vistades där och målade. Man har också flera målningar och statyetter av honom. Jag har aldrig fått någon förklaring till varför han varit på Valsta men detta ger ju en enkel sådan. Han bodde helt enkelt i närheten. Valsta ligger en 6-7 kilometer rakt norr om Vegred!
Nu återstår att få reda på när flytten från Eskilstuna skedde (Aron var anställd på någon verkstad och smidde bl a konstknivar eftersom han var konstnärlig) och hur länge familjen bodde i Lerbo. Aron flyttade till Stockholm 1882 till Stockholm och arbetade på Bolinders mekaniska verkstad där. Sedan åkte han till Köpenhamn och gick på konstskola (enligt mina uppgifter mellan 1886-91. 1891 deltar han i renoveringen av Uppsala domkyrka.
Dessa uppgifter utesluter väl inte att han bodde (var skriven) i Lerbo hos föräldrarna 1890.
Jag är naturligtvis tacksam för fler tips från dig eller någon annan.
Lennart