NULL Skriv ut sidan - Gårdsnamn i Dalarna

Anbytarforum

Titel: Gårdsnamn i Dalarna
Skrivet av: Stefan Jernberg skrivet 2005-07-19, 09:21
Birgitta !
 
Först av allt vill jag att vi håller oss på en acceptabel diskussionsnivå så jag väljer att inte kommentera stycket om dina barnbarns utseende.  
 
Jag har svårt att tänka mig att några få anor på 1500 eller 1600 talet skulle sätta några större spår i generna hos en person född på 1900-talet.  
 
När det gäller inaveln så är jag enig - i vissa församlingar så var in- och utflyttningarna inte speciellt omfattande. Följande kan man läsa i en bok om befolkningen i Våmhus (osäker på vilken bok det är men jag skall kolla med Bosse Lindwall)  
Våmhus mellan Mora och Älvdalen [vartill rasligt (och språkligt) även hör den stora byn Bonäs på andra sidan gränsen till Mora] är en mycket starkt rasblandad socken med enastående typväxling mellan olika byar, dock mest mörk. Blonda moratyper, tattartyper, tydalstyper och tröndetyper dominera nästan här envar i sin by, dock så, att genomsnittstypen väl i genomsnitt står närmast Orsa. I flera byar är befolkningen genom olyckliga gamla tattarinblandningar i föerning med inavel och genom enerom utvandring, i flera avseenden >>efterbliven