NULL Skriv ut sidan - Gårdsnamn i Dalarna

Anbytarforum

Titel: Gårdsnamn i Dalarna
Skrivet av: Birgitta Almqvist (Baq) skrivet 2005-07-19, 00:35
Stefan!  
 
Vi har väl båda uttryckt oss ovetenskapligt, men den härkomst jag talar om menar jag är från slutet av 1500-talet och 1600-talet då bl a valloner och hugenotter invandrade liksom tyskar (Stora Kopparberg och Sala silvergruva),liksom belgare och fransmän, ryssar mfl.  
 
Det rör sig alltså inte från senare tid utan från mycket gamla rötter till de träd som senare växte ut skott och grenar på. Före 1800-talet skriver du, vilken tidsomfattning avser du då?  
 
Nån i ett tidigare inlägg i den här diskussionen förklarade att han var mörk men.. Det är inte mörk som är det väsentliga utan flera mer  sofistikerade kännetecken, men det verkar som en del människor anser att det är nedvärderande att ha särskilda drag? Så dumt.
 
Olika folkslag har förvisso karaktäristiska drag som ärvs ner i generation efter generation. Bland dem är människor med judiskt ursprung. Andra är människor med sydamerikanskt ursprung, andra åter hör till olika asiatiska folkslag. Jag har vänner i med judiskt ursprung, vänner i Korea, Indien, Grekland och latinamerika - visst tusan bär de med stolthet sitt folks särdrag nedärvt såväl biologiskt som socialt och kulturellt.  
 
Det är med dessa särdrag som med dialekter - de ger färg åt människor som talar dem och borde inte förvanskas. Två av mina barnbarn är mörkhyade - tror du att deras kroppsbyggnad och ansiktsdrag inte är nedärvda från sitt latinamerikanska ursprung?  
 
I en by i Dalarna var inaveln en gång i tiden så stor att alla som bodde där såg (ser)ut att vara kapade till lika längd.(nej det är inte en lustig historia, jag var i 47 år gift med en morakarl med huvudanor från Våmhus och Gagnef).  
 
Mer information om invandrade tyskar, belgare, skottar och livländare mfl bjuds i den intressanta utgåvan Tusen år av invandring. Svensk kulturhistoria, skriven av Ingvar Svanberg & Mattias Tyd?n. (Gidlund 1992). Rekommenderas.
 
Vet inte om du med Tysksläkten avser en grupp tyskar eller släkten Tysk. En av mina svägerskor hade en svåger vid namn Tysk, så den släkten är jag bekant med.
 
Birgitta