NULL Skriv ut sidan - Gårdsnamn i Dalarna

Anbytarforum

Titel: Gårdsnamn i Dalarna
Skrivet av: Birgitta Almqvist (Baq) skrivet 2005-07-08, 16:46
Stefan! Jag utgår faktiskt från att en bror till min make bar vallonska, mörka väl utmejslade drag som är typiskt  vallonska.  
 
Min sonhustus familj är belgiska vallonättlingar och i den familjen finns,på samma sätt som i min makes, en som avviker från de övriga, mörk med utmejslade drag. Det har sagts mig eller så har jag läst det, att en åtminstone en familjemedlem i varje generation brukar bära dessa speciella drag. Amsagor utan vetenskapligt kan tyckas men värt att kolla efterson varje sten vi vänder på kan dölja guldkorn såväl som luftbubblor.  
 
Louis de Geer, mannen som i högsta grad kan ta åt sig äran av vallonernas invandring till Sverige kom från Li?ge i Belgien och vallonerna i hans följe spred dig till flera landskap i vårt land, bl a till Värmland varifrån min makes mormor härstammade. Eftersom hon var sk oä vore det intressant att följa hennes mor respektive fars härkomst men dit har jag ännu inte kommit.
 
Sällan följer väl ett släktled en rak fåra så varför inte tänka sig att en ung kvinna från Värmland blandade sina gener med de hos en man i Våmhus, den Sparr som hon gifte sig med.  
 
Sparrarna är ju många och det kan väl tänkas att alla inte är ättlimgar till Sparf, det inser jag, men det vore intressant veta vilka som gör det och vilka som inte gör det utan som invandrat från andra länder.  
 
Birgitta