NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-01
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2002-12-19, 02:42
Som tonåring fick jag en gång Guinness Rekordbok (1978 års svenska utgåva) i julklapp, vilken jag lusläste i jakt på rekord med svensk anknytning. Följande notis (sidan 185, kapitlet Bedrifter och prestationer) tilldrog sig min uppmärksamhet:
 
Bruten nacke. Ucidom Wohlin, Nykvarn, nu 35 år, har brutit nacken två gånger med fem års mellanrum. Han tänker inte försöka förbättra rekordet.
 
Min far anmärkte att namnet förde tankarna till öarna Usedom och Wollin vid den tysk-polska östersjökusten. Det udda namnet i kombination med den minst sagt livsfarliga bedriften fick mig att misstänka att hela notisen var ett falsarium. Några år senare, på 80-talet, fann dock min far i tidningen en vigselnotis med bild och följande text:
 
Usidom Wohlin med maka Anne, f Rydström, Uppsala. Vigseln ägde rum i Govärlden, Glöte, och förrättades av kyrkoadjunkt Lars-Erik Eriksson. Foto: Sköld Foto, Sveg.
 
Enligt privatpersoner.gulasidorna.se bor paret numera i Eksjö. Någon annan person med namnet Usidom återfinns inte i katalogen, ej heller stavningarna Ucidom, Usedom eller Ucedom.
 
Namnvalet synes medvetet. Jag frågar mig huruvida det är personen själv eller hans föräldrar som varit så vitsiga...