NULL Skriv ut sidan - Fadern i FB matchar ej HFL

Anbytarforum

Titel: Fadern i FB matchar ej HFL
Skrivet av: Timmy Brolin skrivet 2007-07-18, 13:37
Hej, jag har stött på en liten underlighet.
Johan Olof Brolin föddes 1828-09-25 i Bankaryd (GID 1067.13.24400).
I födelseboken står det:
Föräldrar: Fact.Smed. Mäst. Göran Brolin och hustru Helena Johansdotter; Lilla Svinhaga.
Faddrar: Mäst. Enoch Brolin och hustru Maria Larsdotter Granshult lillegård, Mäst. Jöns Brolin och hustru Anna M. Löfgren i Husquarna.
 
Problemet är bara att om man tittar i HFL för motsvarande plats och period (GID 1067.3.16500) så heter hans far Lars Georg Brolin, inte Göran Brolin. Och jag tvivlar på att Helena Johansdotter hade mer än en make. Även i alla efterföljande husförhörslängder heter fadern i familjen Lars Georg.
 
Bara på ett annat ställe har jag sett namnet Göran Brolin angivet som far, och det var efter att Lars Georg dog och Johan Olof flyttat hemifrån. På en flyttattest stod det att hans far heter Göran Brolin.
 
Lite ytterligare bakgrundsinformation är att de två faddrarna, Jöns och Enoch, är bröder med Lars Georg.
Jöns, Enoch och Lars Georg har även haft två bröder med namnet Göran, men båda dessa Göran dog vid bara någon månads ålder.
De tre brödernas farfar heter Göran Brolin, men han dog innan Johan Olof föddes.
Alla manliga medlemmar i släkten är mästersmeder vid Husqvarna, så att fadern anges som mäster i födeleboken ger inte mycket hjälp heller.
 
Det enda som jag tycker kan stämma är att Lars Georg är fadern, men varför har då prästerna skrivit Göran i födelseboken och i den senare flyttattesten, men inte i husförhörslängderna?