NULL Skriv ut sidan - Registrering av kyrkoböcker... vilket är rätt?

Anbytarforum

Titel: Registrering av kyrkoböcker... vilket är rätt?
Skrivet av: Lennart Fag skrivet 2003-07-18, 12:25
Hej!
Intressant diskussion du startade Nina, tack för det!
Själv använder jag databasprogrammet Access vid all registrering, det har ju många fördelar jämfört med ex.vis Excel som ju egentligen inte är ett databasprogram utan ett kalkylprogram. Det går också lätt att föra över accessfiler till olika format t.ex. Excel, rtf, txt m.fl.
Tyvärr är access onödigt dyrt och ingår inte i Microsoft Office:s billigare paket.
När det gäller normering av namn brukar jag från början skriva med den stavning som finns i originalet. Det är ju en viktig information som bör vara lätt tillgänglig. Det är också viktigt att ha skilda fält för för- och efternamn. Det är lätt att sätta ihop dem igen om man vill, men svårt att skilja dem åt i efterhand. När registreringen är klar sorterar jag namnfältet i bokstavsordning, skapar ett nytt namnfält och lägger bredvid det gamla och kan då i det nya fältet normera namnen. Det går då mycket snabbt eftersom man endast behöver skriva varje namn eller namnkombination en gång, de namn som är lika kopierar man bara ned från föregående post med en enkel tangentkombination. Sen kan man behålla båda fälten om man så vill, och då exempelvis göra frågor som söker i det normerade fältet men visar originalstavningen i sökresutatet.  
Likadant kan man ju göra med titel och ortnamn. De senare fordrar ju en betydande lokalkännedom för att överföra till nutida stavning. Utan kännedom är det inte så lätt att veta att t.ex. de småländska socknarna Bexheda, Källerö och Traheryd numera skrivs Bäckseda, Källeryd och Traryd.
När det gäller faddrar i födelse och dopböcker gör jag så att jag ger varje barn ett löpande nummer. Så gör jag en ny tabell med bara faddrarna där varje rad/post får ett löpnummer, nästa fält är barnets löpnummer i den första tabellen, så följer namn, titel och hemort för varje fadder. Varje barn, förälder och fadder skrivs alltså in bara en gång.Man kan lägga tabellerna bredvid varandra så att man har dem framför sig samtidigt. Så skapar jag en relation mellan tabellerna och kan då skapa ett formulär med underformulär där på varje barn ett obegränsat antal faddrar finns med. Alla fält är sökbara och kan kombineras hur som helst, jag kan i en fråga få som sökresultat t.ex. alla barn som har en fadder med namnet Johan Petersson. En sökning på faddrarnas hemort kombinerat med barnets födelsedatum ger en förteckning över en hel del personer som bott i en viss by med datum och är speciellt värdefull när husförhörslängder saknas.
Det här var några tips, det finns ju många olika metoder,  en del bättre, en del sämre. Huvudsaken är att den frivilliga registreringen fortsätter till släktforskningens fromma, och att de uppgifter som läggs ut på nätet eller i annat medium stämmer så bra som möjligt med originalen. Vad man gör när man hittar uppenbara fel i originalhandlingarna kan ju också diskuteras. Exempelvis födda 31/4 som jag hittat flera. Synpunkter på detta?
Önskar alla registrerare lycka till i det värdefulla arbetet!
MVH Lennart