NULL Skriv ut sidan - Registrering av kyrkoböcker... vilket är rätt?

Anbytarforum

Titel: Registrering av kyrkoböcker... vilket är rätt?
Skrivet av: Magnus Påhlsson skrivet 2003-07-17, 11:58
Hej igen!
 
Ja om så är fallet, att Nina registrerar bokstavstroget, så skall hon, precis som jag skrev i första stycket, givetvis inte ändra några förkortningar!  
 
Jag tycker precis som Anders att det är synd att man inte gjort dessa fält på DDSS sökbara. Men jag har inte varit i kontakt med ansvariga så jag vet inte varför det inte går idag. Kanske de själv kan göra en lösning ala Stephen Morse!
 
Jag har påbörjat en avskrift av födelseboken C:1 1705-1781 Rya där alla person som finns inskrivna är sökbara. Som ni ser i den bifogade WinZip/Excel filen så innebär detta att filen blir omkring 8 gånger större!
Rya C:1 med vittnen
 (48 k)
Det finns säkert fler sätt att göra detta. Mitt sätt innebär tyvärr att alla födda får en ny rad för varje vittne. Men det innebär också att man med lätthet hittar alla ställen i födelseboken som en människa finns inskriven! Testa gärna i kollumnerna P Fnamn, P Enamn och P Ort med namnet Sven/Svän, Andersson och Ramnekiär/Ramnekärr/Ramnekärrsbygge!
 
Prästerna i Rya har nog haft en lite egenhet att aldrig stava ett namn på samma sätt! Därav behövs nog tyvärr normering för att underlätta sökningar. Jag vill dock påpeka att jag föredrar originalstavningen så långt det är möjligt!  
 
Med vänliga hälsningar
Magnus