NULL Skriv ut sidan - Registrering av kyrkoböcker... vilket är rätt?

Anbytarforum

Titel: Registrering av kyrkoböcker... vilket är rätt?
Skrivet av: Magnus Påhlsson skrivet 2003-07-17, 09:42
Hej Nina
 
 Jag var inne och tittade på registret på din hemsida. Snygg! Det finns en sak till, som man med fördel kan göra, och det är att skriva ut hela namn och orter! Om det står Joh. Pet. Johansson så skriv hellre Johan Peter Johansson. Om en ort står skrivet som L. Björka så skriver man Lilla Björka etc. (Orten finns nog inte med i din avskrift utan är bara ett exempel!) Med dessa förändringar så blir det lättare att hitta alla barn till ett föräldrapar. Givetvis skall man inte göra dessa omskrivningar om man gör en bokstavstrogen avskrift.
 
 En avskrift som jag gillar är annars den som Bertil W. Johansson i Tyresö har gjort över födelseboken Örkelljunga 1722-1749. I WinZip filen som man hämtar på hans hemsida http://home.swipnet.se/guldkorn/genealogi.htm (http://home.swipnet.se/guldkorn/genealogi.htm) så finns det dels en bokstavstrogen avskrift i ett word dokument och dels en Excelfil med normerad stavning!
 
 Man kunde ju tänka sig att man la till ett fält i Excel med hela originaltexten men då skulle Excelfilen snabbt bli ohanterligt stor. Ett annat förslag är att dubblera alla namnfälten så att man fick både normerad stavning och originaltext samtidigt.
 
 Som du ser så är lösningarna många. Du gav mig en ny ide i din avskrift, den nämligen att du lägger in symbolen för död när den finns med i födelseboken! Själv brukar jag skriva ordet död men det ser mycket proffsigare ut med symbolen! Tack för den iden!
 
 Som du förstår så gör jag också lite avskrifter som finns på min hemsida. Dessa är från en lite socken som heter Rya i Kristianstads län. För detta arbete har jag mottagit både ris och ros. Riset var helt befogat eftersom det hade insmygit sig några fel i en avskrift. Sånt är aldrig kul, men jag är ändå mycket tacksam när det påtalas så att jag kan ändra omgående i filerna. (Tack alla för eran hjälp!) Ros från tacksamma personer som ens filer har kunnat hjälpa är ju alltid trevligt eller hur! J
 
 Nu har jag en stor fördel av att mitt arbetet delvis är utfört sen innan! Det är nämligen så att jag har kopior av en handavskrift som är utförd av numera avlidna Henry Johansson på Bjärehalvön. Han skrev av de flest (Alla?!) kyrkböckerna på Bjärehalvön samt några från angränsande socknar under sin livstid. Det blev över 50000 handskrivna sidor som finns hos Bjäre Släktring (http://mp.anti.nu/). Så det är i första hand hans avskrifter som jag överför till excelfilen, men när jag ändå göra jobbet så lusläser jag i avfotograferade kopior av originalböckerna efter eventuella fel.
 
 I detta läget så kommer jag att göra rena normerade excelfiler utan originalstavning, men jag vill nog i framtiden komplettera med en bokstavstrogen avskrift. Bland annat så vill jag få med alla dopvittnen, helst sökbart.
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson
Rydsgård
 
PS. Visst är det ett roligt tidsfördriv att skapa dessa filer! Ibland har man dessutom tur och hittar nya kopplingar till anfäder som man har missat innan!!