NULL Skriv ut sidan - Registrering av kyrkoböcker... vilket är rätt?

Anbytarforum

Titel: Registrering av kyrkoböcker... vilket är rätt?
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2003-07-16, 20:36
Detta med normering har diskuterats flera gånger tidigare i Anbytarforum - och aldrig lär det väl gå att nå enighet om vad som är rätt... J
 
Syftet med normeringen är ju att underlätta sökning; söker man efter t.ex. 'Kristina Persdotter', så ska man också få upp alla som i originaltexten skrevs 'Christina Pährsdotter' m.fl. onormala stavningar.
 
Men om man normerar namnen vid registreringen, så är ju frågan hur långt man ska driva detta. Ska man nöja sig med att normera stavningen, så att t.ex. 'Christina' blir 'Kristina'? Eller ska man också normera namnformen, så att t.ex. 'Stina' blir 'Kristina'?
 
Om man inte normerar också namnformen, så får man ju inte upp 'Kristina' vid sökningen om hon står som 'Stina' i den registrerade källan. Å andra sidan får man många tolkningsproblem om man normerar också namnformen. Ett exempel bara: Själv har jag en förfader som heter Håvål (i 1700-talets Båhuslän), ett namn som jag på flera ställen sett normerat till Halvard. Själv är jag emellertid övertygad om att Håvål är det samma som det än i dag i Norge vanliga Håvard, eftersom Halvord förekommer samtidigt i samma trakt som namn på andra personer, utan att jag har stött på någon blandning av Håvål och Halvord som namn på en och samma person. Jag har dock inte normerat namnet till Håvard; eftersom han överallt står som Håvål, så är det också så jag skriver.
 
Redan vid en normering av stavningen försvinner en del av charmen med att läsa gamla skrifter, då man inte längre ser hur man faktiskt skrev förr. Ger man sig dessutom på namnformen så vill i alla fall jag påstå att det är ren förvanskning. Det finns de som heter Stina i dag, så varför ska alla gamla tiders Stinor förvandlas till Kristinor?
 
Egentligen är det bakvänt att det är vid registreringen normeringen ska ske - det är naturligtvis vid sökningen! Se på DISBYT: Söker du efter 'Kristina Persdotter' där, så får du också upp 'Christina Pährsdotter' - utan att den sistnämnda har normerats vid registreringen.
 
Och vad är det egentligen som är normalt - inte ens i dag stavar ju alla sina namn på samma sätt. Och vem vet f.ö. hur framtida generationer kommer att normera vår gammaldags stavning...
 
Så fortsätt du som du har börjat, Nina! På din sida är det ju dessutom bara att klicka på rubriken för att t.ex. sortera barnen i bokstavsordning, eller fäderna om man utgår ifrån barnets patronymikon. Då är det ju inga svårigheter att snabbt söka på olika alternativa namnformer. Möjligen skulle du kunna dela upp föräldrarnas namn i en kolumn för förnamn och en för efternamn, så att man kan sortera efter deras efternamn också