NULL Skriv ut sidan - Registrering av kyrkoböcker... vilket är rätt?

Anbytarforum

Titel: Registrering av kyrkoböcker... vilket är rätt?
Skrivet av: Christian Andersson skrivet 2003-07-16, 14:43
Hej på  er.
 
Jag tror inte jag skrev att man skulle börja i Word. Jag skrev att man kunde börja i vilken taxteditor som helst.
 
Fördelarna är många. Programvaran fimms på alla datorer, jag tror inte ens det behöver vara en PC. Det är enkelt och det går snabbt att registrera. Dessutom ger resultatet en bra bild av hur originalboken ser ut. Och det är ett format som håller i överskådlig framtid.
 
Det är heller inga större problem att föra över uppgifterna till exempelvis Excel.
 
Visst kan man göra som Nina, registrera allt direkt i en databas. Jag tar för givet att du i så fall sparar hela notisen som en särskilt post i bokstavstrogen avskrift.  
 
Excel är ju enkel databashanterare där man kan sortera och söka. När man sen är nöjd med resultatet i Excel kan man ju i princip exportera valfria poster till vilken annan databashanterare som helst.
 
Jag tycker alltså att man ska bygga upp grunden i ett enkelt och generellt format. Det är alltför många register som blivit omoderna genom åren för att de skapats med någon speciell databashanterare.
 
Det är också ganska enkelt att skapa snygga HTML-sidor direkt ifrån Excel.  
 
Exempel:
http://www.genealogi.se/blekinge/fovido/frid/frvi1690.htm
 
Men som sagt, det är vad jag tycker. Var och en blir ju salig på sin tro.