NULL Skriv ut sidan - Registrering av kyrkoböcker... vilket är rätt?

Anbytarforum

Titel: Registrering av kyrkoböcker... vilket är rätt?
Skrivet av: Christian Andersson skrivet 2003-07-16, 00:46
Hej Nina.
 
Ska man lägga ned ett sådant arbete är det är det lika bra att vara noggrann och konskvent redan från början. Det är mest värdefullt för framtiden.
 
Mitt förslag är du till att börja med skriver av hela notsen bokstavstroget exakt som det står gärna med  radbrytningar enligt originalet, dock inte två radbytningar direkt efter varandra i notisen. Inga semikolon eller # i notiserna. Inga tabuleringer eller andra specialfunktioner  
 
Efter första notisen två radbrytningar och så nästa notis och så vidare.  
 
Denna registrering kan du göra i vilken texteditor som helst, huvudsaken är att du kan spara resultatet som ren text med radbrytningar.  
 
När du sen är färdig med en viss tidsperiod sparar du en kopia på ett säkert ställe.
 
Sedan är det nog bäst att jobba i Word.
 
Ersätt att dubbla radbrytningar med semikolon #
Ersätt alla radbrytningar med semikolon
Ersätt alla # med en enkel radbrytning.
 
För över  resultatet till ett registerprogram, empelvis Excel. Klistra in det som ren text.  Se till att inte Excel gör separering i kolumner för semikolon
 
Nu är det viktigt att du skapar en indexkolumn så att du efter en eventuell sortering kan återgå till den ursprungliga ordningen. Numrera raderna med steg om tio. Alltså 10, 20, 30 o.s.v. så har du möjlighet att stoppa in nya rader för till exempel tvillingar utan att behöva ändra den ursprungliga indexeringen. Excel har en funktion som gör att du kan fylla denna kolumn på ett enkelt sätt.
 
Sedan börjar du med att plocka ut de uppgifter du vill ha i nya kolumner  Antingen genom att skriva eller kopiera.  
 
Här tycker jag man kan välja om man vill vara bostavstrogen eller normera. Nu har du ju “originalavskriften” kvar och kan gå tillbaka till den vid behov. Man behöver ju inte ta ut alla uppgifter, man kan till exempel spara dopvittnen till ett senare tillfälle.
 
Väljer man att göra dessa utdrag bokstavstroget är det ganska enkelt att göra kopior av de nya kolumnerna och sedan göra normeringarna i de nya kopiorna.
 
Min åsikt att exempelvis namnet på födelseplatsen bör ha dagens stavning efter normering.  
De normerade datumen bör följa formatet yyyy-mm-dd så att de bli möjliga att sortera korrekt.
Försöka att få Excel att förstå att du vill att alla datum skal vara i textformat! Konstruktörerna av Excel verkar nämligen tro att det inte fanns några datum före 1900-01-01. Har du enbart datumangivelser före detta datum är det inga problem.  
 
När det sedan gäller vilka kolumner  som ska finnas och hur de ska se ut finns det säkert många synpunkter på. Jag tycker till exempel att men bör separera för och efternamn i skilda kolumner. Det är lättare att slå ihop kolumner än att separera.
 
Jag har funnit det användbart att växla mellan mellan Word och Excel när man jobbar med register. Men det gäller att hålla tungan rätt i mun så man inte gör bort sig.
 
Detta är mina högst personliga synpunkter, det är naturligtvis upp till dig att göra precis som du vill.
 
Mvh Christian