NULL Skriv ut sidan - """"Omdöpta"""" anor!

Anbytarforum

Titel: """"Omdöpta"""" anor!
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2003-08-01, 18:05
Nej, käre Arne, patronymikon bör nog inte betraktas som efternamn, utan som ett tillnamn. Men allt är ju relativt... Det är ju inte förbjudet att betrakta det som ett efternamn!
Själv vill jag ogärna använda ordet efternamn för personer som levde före 1900-talet, utan bara använda begrepp som släktnamn. Annars är det lätt att det blir missförstånd. Begreppet efternamn svävar ju lite, liksom ordet familjenamn (som jag tror är hämtat från engelskans family name).
Jag tror faktiskt att det skulle vara bra om släktforskare kunde utarbeta en standard för vad man ska kalla de olika varianterna av tillnamn, vi har ju lyckats få folk att skilja på begrepp som antavla och stamtavla, vilka är lätta att förstå idag. Dock förekommer flytande begrepp som t.ex. släkttavla (vad är det?), som åtminstone jag inte begriper.
Riktig ordning tror jag dock inte att det någonsin blir, och det är väl ganska sunt tycker jag. Språket ska leva och ändras hela tiden! Därför är jag också motståndare till dialektvårdare och franska myndigheter som gör sig löjliga i sin iver att försvara någonting som redan har dött.