NULL Skriv ut sidan - Namnnormering

Anbytarforum

Titel: Namnnormering
Skrivet av: Vincent Eldefors skrivet 2007-09-24, 11:01
Innan Jörgen misstolkar mig igen så vill jag säga att jag vill inte tvinga någon att normalisera namn och andra ord i sin egen forskning men när man presenterar information för den majoritet av människor som inte är inbitna släktforskare men som ändå vill veta lite om sin släkt eller hembygd så kan det ju vara id? att modernisera densamma därför att
 
1) De flesta tycker antagligen det är relativt jobbigt att läsa en sådan här text (domb 1605):
 
Kom för rätten Joen Lydichsson i Sättra och föregaff att han hade tuå tridiedelar wthi en skattegårdh Hella i Rijsinge, den ene 1/3 mz arff inkommen och den andre 1/3 delen inkiöpt aff sine slechtt, och Swen i Hella mz sine barn hade en tridiedeel i Hella, huilken deel Joen begierde inlösa till de tuå delarne han hade. Lades her om till nempden, huad dem syntes, dåg suarades, att effter de icke kunne förlijkes, skulle de kaste lått, effter Swen hade så god deel wthi en gård Byrche benempnd mz Joen, och der låtten skulle falle, måste huar der ått låte sig nöije, och låtten fell att Joen skall blifue wid Börchöö skattegårdh och Swen wid Hella, och skole både hemmanen mietas, slechten emillan...
 
2) Det underlättar oerhört för de som inte har svenska som modersmål och / eller svenskt ursprung.