NULL Skriv ut sidan - Tideman / Timan

Anbytarforum

Titel: Tideman / Timan
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 1999-09-23, 21:06
Ett utmärkt sätt att finna intressant information och svar på saker man undrar över är att använda sökfunktionen i Nättidningen RÖTTER, som finns bland annat på tidningens förstasida. En sökning på Timan ger en hänvisning till en sida som handlar om personnamn, och där kan följande läsas om namnet Tideman:
 
Namnet är av tyskt ursprung (en smekform av Didrik, enligt Otterbjörk, sid. 16) och förekom under medeltiden bland borgare i städerna      (belagt redan 1282 i Stockholm). Senare förekommer det bland allmogen i Norrland, men finns också belagt i östra Småland på 1500-talet, enligt »Personnamn från medeltid och 1500-tal», sid. 58. Det ska också i sin tur ha gett upphov till en smekform Timme (Svenska personnamn, sid. 46). Ett par forskare har nu noterat att namnet förekommer bland allmogen dels i trakten kring Vinslöv i Skåne och runt Sandsvær i Norge. Niklas Hertzman       skriver i ett mejl (6 juli 1998):  
 
Jag har stött på namnet bland mina förfäder i    Vinslöv i Skåne. På 1600-talet och en bit in på 1700-talet heter personerna Tidman eller Tideman och sedan ändras namnen till Timan. Detta sker       uppskattningsvis på 1720-30-talen, samtidigt som man övergår från Tue till Tufve. Bland mina förfäder hämtas följande sammanställning om namnet       Timan.            
 
Min (fm fm mf) hette Timan Nilsson. Han var åbo. Född 3/3 1794 i Åraslöv            No14, Vinslöv (L). Död 7/12 1868 i Ekholma, Nävlinge (L). Hans mamma hette            Bengta Tufvesdotter. Född 4/5 1759 i Åraslöv, Vinslöv (L). Död 21/1 1810 i            Åraslöv, Vinslöv (L). Bengta var dotter till frälseåbon på Åraslöv nr 5 Tufve            Timansson. Född ../11 1726 i Åraslöv, Vinslöv (L). Tufve var son till Timan           Tufvasson. Född 13/5 1692 i Åraslöv, Vinslöv (L). Död 11/9 1760 i Åraslöv,            Vinslöv (L) och hans pappa hette Tue Tidmansson. Levde 1696 i Åraslöv            No19, Vinslöv (L). Tue Tidmansson hade minst två bröder som hette Bengt            Tidmansson och Nils Tidmansson. Alla bor i Åraslöv i Vinslövs socken. Nils            döper sin son 1693 till Tideman. Men namnet har funnits i Årslöv tidigare än            så, redan omkring 1613 (ålder vid döden) föddes (dock okänt var) en Kirstin            Tidmansdotter. Död Dom invocavit 5/3 1693 i Åraslöv, Vinslöv (L). 1693 Dom            Invocavit Kirstin Tidmans af Åraslöf. Gift 38 åhr aflat 9 barn, 8 söner 1 dotter.            Suttit enka 25 åhr. Död 80 åhr gammal. Ligger vid Åhraslöfs grafställe. Som du            ser så har de alla hållit sig i Åraslöv i Vinslövs socken. På Dödskivan finns ett            litet antal (under 20) som hette Timan. Många kom ifrån den trakten. 4 hette            Timansson. Tre hade uppenbar anknytning till trakten.
 
På mejlinglistan Scangen, där namnet Tideman också diskuterats, skriver       Mats Carlin (6 juli 1998): Jag har stött på detta namnet i min frus släkt, men       den grenen är från Sandsvær i Norge (söder om Kongsberg). Det skrivs       gärna Timand i Norge, men jag tror också det förekommer som Tideman.       Namnet går igen i flera bondfamiljer i Sandsvær på 1600- och 1700-talet,       men de kan vara i släkt. En av de äldsta kända med namnet är länsman i       Sandsvær. Denna trakten hadde dock en del europeisk innflyttning på grund       av silvergruvorna i Kongsberg, så det kan ju vara tysk innflytelse som Anders antyder.
 
Sammanfattningsvis: Namnet Tideman har funnits i Norden sedan medeltiden       och sannolikt först kommit in med tyska handelsmän till städerna. Det har       sedan spritt sig till allmogen i en del omkringliggande bygder, men alltid       förblivit ett ovanligt namn. På en plats, kring Vinslöv i Skåne, har det levt       kvar in i våra dagar, fast då i den förkortade formen Timan.