NULL Skriv ut sidan - Storker

Anbytarforum

Titel: Storker
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 2000-08-07, 21:11
I artikeln Östsmåländska bondenamn på 1500-talet av Ivar Modéer, publicerad i Personnamn från medeltid och 1500-tal (1957), nämns namnet:
 
»I namnet Storker från Misterhult i Tunalän, återgående på fsv. Størkar, finna vi ett exempel på den i östsmåländska mål vanliga övergången av ö till ett å-haltigt ljud i ställning före r följt av en konsonant.»
 
Jag gissar att namnet är identiskt med namnet Styrkarr som är belagt på flera runstenar och som nämns i Nordiskt Runnamnslexikon av Lena Peterson som finns tillgängligt på Internet [http://www.dal.lu.se/runlex/]. Förleden kommer av fornvästnordiska ordet styrr 'stoj, tumult, strid' och efterleden av ett adjektiv *karr 'envis, stridig, motvillig'. Namnet är belagt på runstenar från bland annat Uppland och Öland och är behandlat i litteraturen av John Kousgård Sørensen 1974: Odinkar og andre navne på -kar. I: NoB 62 s. 111 f. och av Svante Lagman 1990: De stungna runorna. Användning och ljudvärden i runsvenska steninskrifter (Runrön 4) s. 39 ff.
 
Rikard Hornby nämner det också i Danske personnavne som Styrkar såsom känt från 12:e århundradet.
 
Att namnet skulle ha varit i bruk ända in på 1700-talet är vad jag förstår inte tidigare uppmärksammat i litteraturen. Det vore intressant att få mer exakta belägg.
 
Jag tycker för övrigt inte att det är helt självklart att namnet Stork måste ha samma ursprung som Storker, men det är väl förmodligen det mest sannolika alternativet.