NULL Skriv ut sidan - Somman

Anbytarforum

Titel: Somman
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 1999-05-23, 12:31
Förnamnet Somman förekommer som Conny nämner i Konga härad i Småland. Därifrån har det möjligen spridit sig till omgivande trakter (finns åtminstone i Backaryd  Blekinge på 1700-talet; en släkt Sommansson finns faktiskt idag i Vetlanda trakten - det borde vara lätt att kontrollera deras ursprung). De personer med namnet Somman som figurerar i Konga härad är troligen alla släkt.
Som stamfader har jag hittat en Somman, eller rättare Somund som namnet vanligen stavades på 1500-talet, som var skattebonde i Hammarsnäs i Linneryd socken (känd ifrån 1538).  Ifrån denne har namnet spridit sig via barn till gårdarna Rolsmo och senare Virsryd i Linneryd socken, Kvisingsö i Älmeboda. Ifrån Rolsmo till Nöbbele socken på 1600-talet. Ifrån Virsryd till Algutsboda socken etc, etc.  
 
Jämför förnamnet Gudmund med dess smekform Gumme. När det gäller Somman nämns faktisk varianten Somme någon gång (Algutsboda katekeslängd 1690-talet; nämndemannen Per Somesson i Virsryd omkr 1660).
I övrigt förekommer varianten Sommar i Älmeboda socken  för personer som bevisligen  är barnbarn till en Somman Persson i Virsryd, Linneryd sn (ca 1570-1645). Denna förändring är alltså intressant:
Somund - Somman (Somme) - Sommar .
 
I personnamnsforskningsböcker har man noterat namnet Sommar under medeltiden och tillagt att det skulle vara en person född på sommaren som fått detta namn, vilket jag betvivlar. Tillnamnet Sommar förekommer även under medeltid.
I Småland nämns en frälseman Knut Sommarsson (båt) i mitten av 1400-talet (källa: pergamentsbrev som Rääf återgett i sin bok om Ydre) som ägde gods i bl a Algutsboda socken .  Denne heter rätteligen(?) Knut Simonsson/Sigmundsson. Min fundering är nu om personnamnet Sigmund/Simon dialekttalt övergått till Somund som i senare smekform blivit Somman och Sommar.
Min ff ff ff f: korpralen Gudmund Sommansson i Virsryd kallas även Gudmund Simmonsson !!!
 
 
 Jag funderar något liknande över personnamnet Gudmund som jag hittat skrivits som Gummar  och Gumme. Det verkar som man i forskningen har sett Gudmund och Gummar som två olika namn, men jämför man t ex 1500-talets Sunnerbo härad och dess jordeböcker ser man att namnen används synonymt om samma personer. Något liknande kan även ha gällt förnamnet Tormund som då blivit Tormar (känt i Traryd socken på 1500-talet).