NULL Skriv ut sidan - Löfving

Anbytarforum

Titel: Löfving
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 2002-05-14, 01:15
Christer Påhlsson noterar att Karl XII:s kunskapare heter Stefan Löfving och att någon annan stavning av efternamnet inte är möjlig. Jag är inte riktigt säker på vad påståendet har att göra i denna diskussion, som handlar om förnamnet Löving, inte om det likalydande efternamnet.  
 
Men det må ändå vara tillåtet att påpeka att någon annan stavning visst är möjlig. Själv skrev han sig nämligen Löfvingh, en stavning som visserligen inte fått något genomslag i litteraturen, men som ändå bör beaktas.  
 
Själv ser jag gärna att stavningen av personers förnamn normeras. Varför framgår av Släktforskarförbundets namnlista, där jag också nämner olika typer av undantag från de stavningsregler jag föreslår där. Ett av undantagen gäller skrivkunniga personers namn; för dem bör man följa deras egen sätt att skriva och inte normera stavningen.  
 
Enligt min mening bör detta gälla också den kände kunskaparen. Den lämpligaste namnformen för Stefan Löfving är därför - trots Christer Påhlssons kategoriska påstående - Stephan Löfvingh.