NULL Skriv ut sidan - Löfving

Anbytarforum

Titel: Löfving
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2002-02-26, 09:29
Håkan, jag håller med i vad du skriver. Vi talar nog i mångt och mycket om samma sak, fast vi uttrycker det olika. Utgångspunkten för om Löfving och Blanting är inhemska eller ej är således vad källmaterialet förtäljer om namnens medeltida förekomst. När du anger oklart ursprung (tyskt?), undrar jag om namnet finns belagt i några tyska namnböcker?  Det finns onekligen mer material ifrån tyskt område än i Sverige och är namnen av tysk upprinnelse borde de finnas med i dessa, annars är de ej av tyskt ursprung om vi följer ditt resonemanget ovan.
 
Vad gäller spridning av namn är det intressant att notera namnen Blantings och Löfvings lokala spridning i södra Småland. Namnet Blanting tämmeligen exploderar i antal under 1500-talet och bärs av åtskilliga bönder i bl a Allbo och Sunnerbo härad. Det är möjligt att de alla är uppkallade efter en och samma person, men denne torde i så fall ha levt senast på 1400-talet eller tidigare (min slutsats utifrån generationsåldrar och antalet bärare samtidigt).  
 
Jag undrar dock om inte ett namn skulle kunna ha fortlevt lokalt utan att ge belägg i källmaterialet. Om det ärvdes inom en och samma bondesläkt krävs det att dessa på något vis gör sig bemärkta ss fastevittnen för att lämna spår i bevarade diplom, eller att namnet får en större geografisk spridning och kan återfinnas i separata källor. Det finns inga bevarade medeltida jordeböcker, med personnamn i (förutom Arvid Trolles jb som väldigt snävt representerar allmogen och Vadstena klosters jordeböcker innehåller knappt några personnamn alls utan mest gårdsnamn), för nuvarande Kronobergs län i södra Småland. Detta i kombination med de fåtal medeltida brev för området gör att namnfloran hos bönderna i området inte går att fastställa tillfredsställande.