NULL Skriv ut sidan - Löfving

Anbytarforum

Titel: Löfving
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2002-02-25, 23:50
Är det medeltida källmaterialet verkligen stort? Det bevarade är ca 40 000 brevtexter (källa: Svenskt Diplomatariums huvudkartotek, RA). Landskapshandlingarnas volymer, som börjar bli geografiskt täckande på 1540-talet omfattar således betydligt mycket mer än det medeltida materialet, som i sig också är oerhört socialt snedfördelat (de flesta bevarade brev rör det världsliga och andliga frälsets jordaffärer, vari enstaka bönder någon gång kan uppträda som vittnen av olika slag. Ålderdomliga namn, som bibehölls mer starkare hos allmogen, torde således vara underrepresenterade i materialet). Alltså kan jag tyvärr inte hålla med dig Håkan om att vi har ett särskilt bra medeltida källmaterial vad gäller vanliga bondenamn. Dock är de absolut inte att förringa för forskningen, de är oskattbara källor.  
Angående namnet Blanting så kan det enligt mig både vara inhemskt och invandrat - som många äldre namn är det svårt att se vart de uppkommit. Dock att påstå namnet vara tyskt eller dylikt som kommit in kräver att man kan belägga namnet (eller någon variant av det) i en annan kulturkrets/språkkrets. Att enbart hävda utländskt ursprung är inget bevis i sig. Många namn har germanskt ursprung så att särskilja svenskt ifrån utländskt kan vara svårt. Frågan är om namnet Löfving och/eller Blanting förekommer i de talrika personnamnsböckerna ifrån Tyskland under senmedeltiden? Att Löfving skulle vara samma namn som tyska namnet Levin skulle behövas utvecklas innan det slås fast att så är fallet.  
Det förekommer däremot ett anglosaxiskt namn Leofwine i England på 900- och 1000-talet. Godwin earl av Wessex och Kent (av blandad anglosaxisk o dansk härkomst) hade en son Leofwine som var earl av Kent, Surrey, Middlesex, Hertfordshire och Buckinghamshire ca 1057, och stupade den 14 okt. 1066 vid Hastings,Sussex. Han var bror till kung Harold Godwinson av England (död vid Hastings 1066).  
 
Vad gäller normeringen av namnet Löving så har Håkan rätt, men däremot inte sagt att man som forskare bör följa detta - jag ansluter mig  till Anders Bergs anförande ovan och skriver tex hellre Gustaf än Gustav, Tufve än Tuve och Löfving än Löving.
 
forskarhälsningar
Niclas R.